Memoria de lucru: de ce uităm ce vroiam să facem acum un minut?
Uităm ceea ce vroiam să facem acum un minut deoarece ne gândim la prea multe lucruri deodată, suntem dezorganizați sau afectați emoțional iar creierul are o capacitate limitată a memoriei de lucru.
Majoritatea dintre noi am experimentat frustrarea de a intra într-o cameră și de a uita de ce am mers acolo sau de a debloca telefonul doar pentru a ne uita inexpresiv la ecran, întrebându-ne ce intenționăm să căutăm [1].
Aceste lacune cotidiene nu sunt semne de lene sau de inteligență slabă ci sunt strâns legate de limitările memoriei de lucru, adică acel spațiu de lucru mental unde păstrăm și manipulăm informații temporar [2].
Ce este memoria de lucru?
Memoria de lucru poate fi descrisă ca „blocul mental” al creierului. Nu este vorba despre stocarea permanentă a informațiilor, precum memoria pe termen lung, ci despre păstrarea informațiilor suficient de mult timp pentru a le utiliza [3].
Psihologul Alan Baddeley [4] a definit-o drept un sistem care oferă stocarea temporară și manipularea informațiilor pentru sarcini cognitive complexe, cum ar fi înțelegerea limbajului, învățarea și raționamentul [5].
De exemplu, când încercăm să calculăm 47 × 6 în minte, folosim memoria de lucru pentru a reține pașii intermediari și a transmite numerele. Atunci când urmăm instrucțiuni precum „virați la stânga la semafor, apoi la dreapta, etc”, ne bazăm pe memoria de lucru pentru a urmări fiecare pas până la finalizare [6].
Care este rolul memoriei de lucru în luarea deciziilor și rezolvarea problemelor?
Memoria de lucru este motorul care conduce gândirea în timp real. Ne permite să comparăm opțiunile, să cântărim consecințele și să păstrăm în minte mai multe idei, în timp ce facem o alegere [7]. Astfel, memoria de lucru are un rol esențial în:
- Luarea deciziilor,
- Rezolvarea problemelor.
Rolul memoriei de lucru în luarea deciziilor
Să presupunem că vă aflați într-un supermarket și comparați două mărci de alimente. Trebuie să vă amintiți prețul primei cutii în timp ce citiți informațiile nutriționale ale celei de-a doua.
Fără ajutorul memoriei de lucru, ar trebui să vă uitați foarte des la prima cutie, deoarece nu ați putea „stoca” mental informațiile suficient de mult timp [8].
Rolul memoriei de lucru în rezolvarea problemelor
Rezolvarea unui puzzle Sudoku necesită amintirea numerelor care au fost deja încercate într-un anumit rând sau coloană. O memorie de lucru slabă ar favoriza greșeli repetate, deoarece creierul ar avea dificultăți în a reține anumite detalii necesare soluționării problemei [9,10].
Luarea deciziilor și rezolvarea problemelor s-ar prăbuși fără stocarea temporară și manipularea pe care o oferă memoria de lucru.
De ce uităm ce vroiam să facem acum un minut?
În ciuda importanței sale, memoria de lucru este fragilă și ușor de perturbat. Capacitatea sa este limitată, adesea reținând doar 4-7 elemente simultan.
Atunci când această capacitate este depășită sau întreruptă, informațiile pot dispărea rapid. Aceasta explică de ce uneori uităm aproape instantaneu ce voiam să facem [11-15].
Exemple de uitare temporară a memoriei
Uitarea locului cheilor
Puneți cheile jos în timp ce răspundeți la un mesaj text. Deoarece atenția dumneavoastră s-a mutat, locația cheilor nu a fost niciodată „înregistrată” complet în memoria pe termen lung și atunci nu mai știți unde le-ați pus.
Uitarea a ceea ce vroiați să căutați pe telefon
Deblocați telefonul, vedeți o notificare și sunteți distras de la subiect. Gândul inițial se pierde deoarece memoria de lucru a fost diminuată de o nouă informație care apare brusc pe ecran.
Intrarea într-o cameră și uitarea scopului
Schimbarea contextului – trecerea de la un mediu la altul – perturbă memoria de lucru. Aceasta se numește „efectul ușii”. Se întâmplă mai des la persoanele vârstnice.
Uitarea numelui cuiva imediat după introducere
Numele sunt abstracte, uneori foarte complexe și adesea le lipsesc asocieri semnificative, așa că, dacă nu sunt repetate, sau notate, ele se estompează rapid.
Începerea unei propoziții și pierderea șirului gândurilor
O scurtă distragere a atenției (precum cineva sau ceva care vă întrerupe de la lucru) șterge informațiile fragile pe care urma să le exprimați.
Aceste lacune nu sunt eșecuri ale inteligenței, ci consecințe naturale ale designului creierului [16].
Resurse și suport pentru pacienți
Dacă vă confruntați cu probleme de atenție, pierderea temporară a memoriei, stres și bănuiți că ați avea nevoie de strategii practice de întărire a atenției, programați-vă acum la o consultație contactând recepția Institutului RoNeuro la numărul de telefon 0374 46 2222, luni și marți între orele 08:00 – 19:00, iar de miercuri până vineri între orele 08:00 – 18:00.
La momentul programării, puteți opta și pentru consultație neurologică gratuită, decontată prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Locuiți într-o zonă izolată sau nu vă puteți deplasa la clinică? Institutul RoNeuro oferă și opțiunea de telemedicină.
Care sunt factorii de perturbare a memoriei de lucru?
Există mai mulți factori interni și externi care pot influența modul în care funcționează memoria de lucru [17], dintre care amintim:
- Stresul intens,
- Somn deranjat,
- Oboseala prelungită,
- Îmbătrânirea.

Stresul intens
Stresul acut provoacă o trecere de la un comportament executiv la unul automat. Funcția executivă care suferă de această schimbare este memoria de lucru. Memoria de lucru este afectată negativ în principal în primele 10 și mai mult de 25 de minute după stresul acut [18].
Somn deranjat
Somnul este esențial pentru consolidarea și reîmprospătarea sistemelor de memorie. După o noapte de somn prost, memoria de lucru are dificultăți; puteți uita elemente de pe lista de sarcini sau puteți încurca programările [19,20]. Somnul și sănătatea mintală pot afecta funcțiile cognitive și performanța academică [21].
Oboseala prelungită
Chiar și fără pierderea somnului, oboseala mentală sau fizică prelungită epuizează resursele cognitive [22]. O asistentă medicală obosită care lucrează o tură lungă, de exemplu, poate uita un pas dintr-o procedură de rutină pur și simplu pentru că memoria sa de lucru este suprasolicitată [23].
Îmbătrânirea
Memoria de lucru scade în mod natural odată cu vârsta [24], parțial din cauza eficienței reduse a cortexului prefrontal [25]. Adulții mai în vârstă pot avea mai multe dificultăți în a jonglea cu mai multe sarcini [26], cum ar fi gătitul în timp ce urmăresc o conversație telefonică, deși adesea compensează cu experiență și strategii [27].
Exerciții și strategii pentru antrenarea memoriei de lucru
Deși memoria de lucru are limite naturale [28], ea poate fi îmbunătățită prin practică și prin alegerea stilului de viață [29]. Câteva strategii eficiente includ:
- Gruparea informațiilor și componentelor;
- Repetiții;
- Tehnici de mindfulness;
- Jocuri mentale și puzzle-uri;
- Stil de viață sănătos;
- Alte metode.

Gruparea informațiilor și componentelor
Gruparea informațiilor și elementelor le face mai ușor de reținut îmbunătățind memoria vizuală [30]. De exemplu, amintirea unui număr de telefon ca „0996–132–789” în loc de nouă cifre separate.
Repetiții
Repetarea unui nume sau număr lung imediat după ce l-ați auzit crește șansa ca acesta să rămână memorat [31]. Repetarea unei sarcini crește eficiența menținerii informațiilor relevante pentru sarcină îmbunătățind filtrarea informațiilor irelevante [32].
Tehnici de mindfulness
Antrenarea atenției reduce distragerile, permițând memoriei de lucru să funcționeze mai eficient [33].
Jocuri mentale și puzzle-uri
Activități precum Sudoku [34], jocuri cu cărți de memorie sau aplicații concepute pentru antrenarea memoriei de lucru pot oferi o practică structurată [35].
Stil de viață sănătos
Somnul adecvat, activitatea fizică regulată și gestionarea stresului amplifică memoria de lucru [36].
Alte metode
Scrierea listelor, setarea mementourilor în telefon sau utilizarea calendarelor favorizează eliberarea memoriei de lucru pentru sarcini mai complexe [37].
Concluzii
Memoria de lucru este partenerul nostru tăcut din spatele aproape fiecărui gând, decizie și plan pe care îl facem. Ea ne ajută să urmărim conversațiile, să rezolvăm probleme complexe, putând îndeplini rutinele zilnice.
Cu toate acestea, motivul pentru care uităm ce vroiam să facem, se datorează faptului că memoria de lucru este limitată, ușor de perturbat și foarte sensibilă la stres, oboseală și vârstă.
Aplicând strategii simple pentru a amplifica memoria de lucru, putem nu numai să reducem eșecurile frustrante, ci să întărim una dintre cele mai importante capacități ale minții umane.
Referințe
- Mogle J, Muñoz E, Hill NL, Smyth JM, Sliwinski MJ. Daily Memory Lapses in Adults: Characterization and Influence on Affect. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci. 2019 Jan 1;74(1):59-68. doi: 10.1093/geronb/gbx012. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6941205/
- Hahn EA, Lachman ME. Everyday experiences of memory problems and control: the adaptive role of selective optimization with compensation in the context of memory decline. Neuropsychol Dev Cogn B Aging Neuropsychol Cogn. 2015;22(1):25-41. doi: 10.1080/13825585.2014.888391. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4156931/
- Becker JT, Morris RG. Working memory(s). Brain Cogn. 1999 Oct;41(1):1-8. doi: 10.1006/brcg.1998.1092. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10536082/
- Baddeley A. Working memory. Science. 1992 Jan 31;255(5044):556-9. doi: 10.1126/science.1736359. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1736359/
- Baddeley A. Working memory: theories, models, and controversies. Annu Rev Psychol. 2012;63:1-29. doi: 10.1146/annurev-psych-120710-100422. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21961947/
- Public university in Victoria, British Columbia, Working Memory Chapter 6. Available at: https://web.uvic.ca/~dbub/Cognition_Action/Cog_Psych_Readings_files/Workingmemory.pdf
- Del Missier F, Mäntylä T, Hansson P, Bruine de Bruin W, Parker AM, Nilsson LG. The multifold relationship between memory and decision making: an individual-differences study. J Exp Psychol Learn Mem Cogn. 2013 Sep;39(5):1344-64. doi: 10.1037/a0032379. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4160880/
- Murray JD, Jaramillo J, Wang XJ. Working Memory and Decision-Making in a Frontoparietal Circuit Model. J Neurosci. 2017 Dec 13;37(50):12167-12186. doi: 10.1523/JNEUROSCI.0343-17.2017. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29114071/
- Logie RH, Gilhooly KJ, Wynn V. Counting on working memory in arithmetic problem solving. Mem Cognit. 1994 Jul;22(4):395-410. doi: 10.3758/bf03200866. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7934946/
- McLeod S, Guy-Evans, O. Working Memory Model, Simply Psychology, 2007. Available at: https://www.simplypsychology.org/working-memory.html
- Kraft N. Robert, How and Why We Forget, Psychology Today 2021. Available at: https://www.psychologytoday.com/us/blog/defining-memories/202102/how-and-why-we-forget
- Harvard Health Publishing, Harvard Medical School, Forgetfulness — 7 types of normal memory problems. Available at: https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/forgetfulness-7-types-of-normal-memory-problems
- Davis RL, Zhong Y. The Biology of Forgetting-A Perspective. Neuron. 2017 Aug 2;95(3):490-503. doi: 10.1016/j.neuron.2017.05.039. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5657245/
- Wixted JT. The enigma of forgetting. Proc Natl Acad Sci U S A. 2022 Mar 22;119(12):e2201332119. doi: 10.1073/pnas.2201332119. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8944258/
- Anderson MC, Hanslmayr S. Neural mechanisms of motivated forgetting. Trends Cogn Sci. 2014 Jun;18(6):279-92. doi: 10.1016/j.tics.2014.03.002. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4045208/
- Murphy DH, Castel AD. Responsible remembering and forgetting as contributors to memory for important information. Mem Cognit. 2021 Jul;49(5):895-911. doi: 10.3758/s13421-021-01139-4. Epub 2021 Jan 20. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8238741/
- Clapp WC, Rubens MT, Gazzaley A. Mechanisms of working memory disruption by external interference. Cereb Cortex. 2010 Apr;20(4):859-72. doi: 10.1093/cercor/bhp150. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2837090/
- Geissler CF, Frings C, Domes G. The effects of stress on working-memory-related prefrontal processing: an fNIRS study. Stress. 2025 Dec;28(1):2472067. doi: 10.1080/10253890.2025.2472067. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/40034019/
- Almarzouki AF, Mandili RL, Salloom J, Kamal LK, Alharthi O, Alharthi S, Khayyat N, Baglagel AM. The Impact of Sleep and Mental Health on Working Memory and Academic Performance: A Longitudinal Study. Brain Sci. 2022 Nov 10;12(11):1525. doi: 10.3390/brainsci12111525. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9688482/
- Xie W, Berry A, Lustig C, Deldin P, Zhang W. Poor Sleep Quality and Compromised Visual Working Memory Capacity. J Int Neuropsychol Soc. 2019 Jul;25(6):583-594. doi: 10.1017/S1355617719000183. Epub 2019 Apr 29. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6620134/
- Almarzouki AF, Mandili RL, Salloom J, Kamal LK, Alharthi O, Alharthi S, Khayyat N, Baglagel AM. The Impact of Sleep and Mental Health on Working Memory and Academic Performance: A Longitudinal Study. Brain Sci. 2022 Nov 10;12(11):1525. doi: 10.3390/brainsci12111525. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36358451/
- Pergher V, Vanbilsen N, Van Hulle M. The Effect of Mental Fatigue and Gender on Working Memory Performance during Repeated Practice by Young and Older Adults. Neural Plast. 2021 Oct 4;2021:6612805. doi: 10.1155/2021/6612805. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8505107/
- Rosen M, Kilcullen MP, Zhang A, et al. Fatigue and Sleepiness of Clinicians Due to Hours of Service: Rapid Response. 2024 May. In: Making Healthcare Safer IV: A Continuous Updating of Patient Safety Harms and Practices [Internet]. Rockville (MD): Agency for Healthcare Research and Quality (US); 2023 Jul-. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK603621/
- Castillo Escamilla J, León Estrada I, Alcaraz-Iborra M, Cimadevilla Redondo JM. Aging: working memory capacity and spatial strategies in a virtual orientation task. Geroscience. 2023 Feb;45(1):159-175. doi: 10.1007/s11357-022-00599-z. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35690689/
- Toepper M, Markowitsch HJ, Gebhardt H, Beblo T, Bauer E, Woermann FG, Driessen M, Sammer G. The impact of age on prefrontal cortex integrity during spatial working memory retrieval. Neuropsychologia. 2014 Jul;59:157-68. doi: 10.1016/j.neuropsychologia.2014.04.020. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24825744/
- Motes MA, Biswal BB, Rypma B. Age-Dependent Relationships between Prefrontal Cortex Activation and Processing Efficiency. Cogn Neurosci. 2011 Jan 1;2(1):1-10. doi: 10.1080/17588928.2010.512974. Epub 2010 Jan 19. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3392652/
- Salthouse TA, Mitchell DR, Skovronek E, Babcock RL. Effects of adult age and working memory on reasoning and spatial abilities. J Exp Psychol Learn Mem Cogn. 1989 May;15(3):507-16. doi: 10.1037//0278-7393.15.3.507. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2524548/
- Cowan N. The Magical Mystery Four: How is Working Memory Capacity Limited, and Why? Curr Dir Psychol Sci. 2010 Feb 1;19(1):51-57. doi: 10.1177/0963721409359277. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2864034/
- Nichols ES, Nelson G, Wild CJ, Owen AM. A design for life: Predicting cognitive performance from lifestyle choices. PLoS One. 2024 Apr 16;19(4):e0298899. doi: 10.1371/journal.pone.0298899. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11020841/
- Prieto A, Peinado V, Mayas J. Does perceptual grouping improve visuospatial working memory? Optimized processing or encoding bias. Psychol Res. 2022 Jun;86(4):1297-1309. doi: 10.1007/s00426-021-01555-w. Epub 2021 Jul 8. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9090850/
- Plater L, Nyman S, Joubran S, Al-Aidroos N. Repetition enhances the effects of activated long-term memory. Q J Exp Psychol (Hove). 2023 Mar;76(3):621-631. doi: 10.1177/17470218221095755. Epub 2022 May 25. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9936439/
- Sayala S, Sala JB, Courtney SM. Increased neural efficiency with repeated performance of a working memory task is information-type dependent. Cereb Cortex. 2006 May;16(5):609-17. doi: 10.1093/cercor/bhj007. Epub 2005 Aug 3. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16079245/
- Mrazek MD, Franklin MS, Phillips DT, Baird B, Schooler JW. Mindfulness training improves working memory capacity and GRE performance while reducing mind wandering. Psychol Sci. 2013 May;24(5):776-81. doi: 10.1177/0956797612459659. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23538911/
- Ashlesh P, Deepak KK, Preet KK. Role of prefrontal cortex during Sudoku task: fNIRS study. Transl Neurosci. 2020 Nov 3;11(1):419-427. doi: 10.1515/tnsci-2020-0147. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7718610/
- Bonnechère B, Klass M, Langley C, Sahakian BJ. Brain training using cognitive apps can improve cognitive performance and processing speed in older adults. Sci Rep. 2021 Jun 10;11(1):12313. doi: 10.1038/s41598-021-91867-z. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8192763/
- Mintzer J, Donovan KA, Kindy AZ, Lock SL, Chura LR, Barracca N. Lifestyle Choices and Brain Health. Front Med (Lausanne). 2019 Oct 4;6:204. doi: 10.3389/fmed.2019.00204. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6787147/
- Tindle R, Longstaff MG. Writing, Reading, and Listening Differentially Overload Working Memory Performance Across the Serial Position Curve. Adv Cogn Psychol. 2015 Dec 31;11(4):147-55. doi: 10.5709/acp-0179-6. PMID: 26770287; Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4710969/





