Care sunt terapiile pentru adulții cu autism?
Autismul la adulți necesită o abordare terapeutică adaptată, centrată pe nevoile individuale, nivelul de funcționare și obiectivele de viață. De la sprijin emoțional și reglare comportamentală până la dezvoltarea abilităților sociale și profesionale, intervențiile terapeutice urmăresc creșterea calității vieții și a autonomiei. Terapia cognitiv-comportamentală, programele de integrare profesională, sprijinul senzorial și terapiile neurologice emergente pot contribui semnificativ la funcționarea zilnică, mai ales atunci când sunt incluse într-un plan multidisciplinar personalizat. Indiferent de nivelul de sprijin necesar, fiecare adult cu TSA poate beneficia de strategii adaptate care încurajează independența, participarea socială și valorizarea punctelor forte.
Adulții cu autism de nivel 1 sunt adesea independenți, dar pot beneficia de sprijin terapeutic pentru integrarea socială și reglarea emoțională.
Adulții cu autism de nivel 2 necesită asistență periodică în viața de zi cu zi și în comunicare. Cei cu autism de nivel 3 au nevoie de îngrijire continuă multidisciplinară și intervenții specializate pentru ameliorarea comunicării, a provocărilor senzoriale și funcționarea zilnică [3].
Terapia cognitiv-comportamentală
Aceasta ajută la gestionarea anxietății și îmbunătățirea abilităților sociale, reducerea comportamentelor repetitive. Terapia cognitiv-comportamentală ajută la reformularea gândurilor negative, permițând persoanei să se concentreze pe aspectele pozitive ale interacțiunilor sociale. [4].
Tehnici de formare și pregătire profesională
Acestea au rolul de a îmbunătăți aptitudinile necesare în cadrul unui interviu pentru angajare folosind exerciții cu feedback privind comunicarea. Pot fi abordate tehnici de conversație și abilități de relaționare [5].
Persoanele cu autism nivel 1, care au nevoie de sprijin minimal, pot excela în domenii bazate pe logică, atenția la detalii sau lucrul într-un mediu structurat. Unele dintre opțiunile frecvent menționate în literatură includ:
- Munci bazate pe tehnologie(programare, analiză de date, design grafic), datorită naturii sistematice.
- Domenii cu rutină clară(arhivare, cercetare, editare), unde predictibilitatea reduce stresul.
- Profesii creative sau tehnice(inginerie, ilustrație, scris independent), care pot fi adaptate la preferințe senzoriale sau stiluri de muncă flexibile.
Important: Alegerea unei cariere trebuie să țină cont de punctele tari individuale, nevoile senzoriale și gradul de comfort în medii sociale.
Terapia de grup pentru adulți
Aceasta oferă un spațiu adecvat pentru împărtășirea experiențelor personale și sfaturi, socializare și comunicare cu alte persoane având interese și preocupări asemănătoare. Aceste competențe pot fi, ulterior, utile și în integrarea profesională [7].
Care sunt diferențele dintre terapiile pentru autism la adulți față de copii?
Abordările terapeutice pentru tulburare de spectru autist (TSA) sunt în general diferite pentru copii și adulți, accentul fiind pus pe intervenția timpurie și dezvoltarea abilităților în copilărie și o schimbare către strategii adaptive și sprijin la vârsta adultă [1].
În timp ce copiii beneficiază cel mai mult de intervenții precum terapia comportamentală aplicată, pentru a îmbunătăți abilitățile sociale, comunicarea și a reduce comportamentele repetitive, adulții pot beneficia de terapia cognitiv-comportamentală, terapia ocupațională și antrenamentul abilităților sociale pentru a se descurca în viața de zi cu zi și a-și îmbunătăți bunăstarea [2].
Resurse și suport pentru pacienți
Dacă sunteți o persoană adultă și bănuiți că ați putea avea autism, programați-vă acum la o consultație contactând recepția Institutului RoNeuro la numărul de telefon 0374 46 2222, luni și marți între orele 08:00 – 19:00, iar de miercuri până vineri între orele 08:00 – 18:00.
La momentul programării, puteți opta și pentru consultație neurologică gratuită, decontată prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate.
Locuiți într-o zonă izolată sau nu vă puteți deplasa la clinică? Institutul RoNeuro oferă și opțiunea de telemedicină.
Adaptarea terapiilor pentru adulții cu autism de nivel 2 și 3
Adulții cu autism de nivel 2 și 3 necesită intervenții individuale intensive pentru a aborda dificultățile severe de comunicare, deficitele de autoîngrijire și sensibilitățile senzoriale [8]. Terapiile menționate trebuie centrate pe aspecte precum [9]:
- Îmbunătățirea abilităților de comunicare (e.g., prin terapie logopedică asistată de calculator);
- Dezvoltarea independenței în sarcinile zilnice;
- Învățarea gesturilor pentru indicarea unui sentiment precum tristețe, bucurie, etc;
- Implementarea unor strategii de integrare senzorială;
- Dezvoltarea abilităților motorii adaptative (ex. de autoîngrijire și servire a mesei).
Sunt necesare programe de formare și educare a îngrijitorilor, care să cunoască și să aplice cât mai eficient tehnicile de calmare ale persoanelor cu TSA de nivel 3 aflate in episoade de distres emoțional [10].
Care sunt terapiile neurologice suplimentare pentru adulții cu autism?
Terapiile neurologice suplimentare precum neurofeedback, stimularea magnetică transcraniană, neurologie funcțională, și altele, sunt esențiale în ameliorarea problemelor, provocărilor și deficiențelor copiilor și adulților cu TSA [11].
Neurofeedback
Neurofeedback-ul este o formă de biofeedback care utilizează monitorizarea în timp real a activității undelor cerebrale pentru a stimula autoreglarea funcției creierului. De exemplu, un adolescent cu TSA poate exersa un joc care îl recompensează, menținând tipare calme ale undelor cerebrale, promovând un control emoțional mai bun în timp. Succesul depinde de receptivitatea individuală la terapie [12].
Stimulare magnetică transcraniană
În cazul adulților cu TSA de nivel 1, stimularea magnetică transcraniană (transcranial magnetic stimulation – TMS) poate îmbunătăți funcția executivă, reducând rigiditatea proceselor de gândire. Studiile preliminare indică unele beneficii, dar sunt necesare mai multe cercetări pentru a confirma eficacitatea metodei pentru TSA [13].
Pentru mai multe informații despre TMS, vizitați interviul online cu medic primar Nicoleta Jemna:
Neurologie funcțională
Aceasta ajută la îmbunătățirea funcției creierului prin exerciții specifice și stimuli senzoriali, pentru o mai bună coordonare motorie și integrare senzorială. În cazul TSA, ea poate ameliora deficite specifice în funcția executivă sau procesarea senzorială (ex. poate îmbunătăți atenția și fluența la citire) cu ajutorul unor exerciții simple de urmărire a ochilor.
Neurologia funcțională este mai eficientă prin asociere cu kinetoterapie, terapie ocupațională și logopedia, precum și prin modificări ale stilului de viață. Integrarea acestor abordări permite elaborarea unui plan de tratament mai cuprinzător și individualizat, optimizând rezultatele generale ale pacientului [14].
Terapii experimentale/emegente/alte tipuri de terapii
Stimulare cerebrală profundă
Aceasta este o intervenție chirurgicală care utilizează electrozi implantați pentru a stimula anumite regiuni ale creierului. Ea este utilizată pentru comportamente auto-vătămătoare severe pentru adulții cu TSA de nivel 3 și este considerată o tehnică experimentală [15].
Terapia de integrare auditivă
Terapia de integrare auditivă a fost dezvoltată ca o tehnică de îmbunătățire a sensibilității sonore anormale la persoanele cu tulburări de comportament, inclusiv TSA. În cazul TSA, aceasta îmbunătățește abilitățile lingvistice, atenția și procesarea senzorială, reduce hipersensibilitatea auditivă, cu ajutorul unei muzici modulate ascultată la căști [16].
Terapia prin realitate virtuală
Aceasta folosește mediile de realitate virtuală pentru a exersa abilități sociale. De exemplu, un adolescent cu TSA poate practica interviuri de angajare, într-o simulare, pentru a reduce anxietatea [17].
Concluzii
În baza unui plan terapeutic adecvat, adulții cu autism de nivel 1 pot dezvolta relații semnificative, pot reuși academic sau profesional și pot avea o viață împlinită.
Adulții cu autismn de nivelul 2 și 3 pot duce o viață acceptabilă cu sprijinul și acomodările potrivite. Un mediu structurat, cu rutine consecvente, poate oferi stabilitate, în timp ce adaptările precum căștile cu anulare a zgomotului sau spațiile prietenoase cu mediul senzorial ajută la gestionarea sensibilităților senzoriale.
Abilitățile sociale pot fi cultivate prin intermediul grupurilor, jocurilor de rol și coaching-ului, promovând interacțiuni semnificative. Încurajarea independenței prin formare profesională, angajare asistată și transport accesibil împuternicește indivizii să prospere. Conexiunile comunitare, inclusiv grupurile de sprijin și activitățile de interese comune, reduc izolarea și consolidează încrederea.
Cheia succesului este promovarea independenței, încurajarea auto-reprezentării și concentrarea pe punctele forte personale.
Unele din terapiile neurologice pot necesita perioade de teste și încercări pentru a determina eficacitatea și posibilitățile de adaptare la necesitățile individului. Pentru aceasta sunt necesare consultații de specialitate cu neurologi și practicieni cu experiență în neurofeedback, terapeuți ocupaționali, logopezi, neuropsihologi, în vederea conceperii unui plan de tratament multidisciplinar.
Referințe
- Eigsti IM. The Autism Constellation and Neurodiversity: Long-Term and Adult Outcomes in Autism Spectrum Disorder. Pediatr Clin North Am. 2024 Apr;71(2):327-341. doi: 10.1016/j.pcl.2024.01.003. Epub 2024 Jan 29. PMID: 38423724; PMCID: PMC10914322. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10914322/
- Atherton G, Edisbury E, Piovesan A, Cross L. Autism Through the Ages: A Mixed Methods Approach to Understanding How Age and Age of Diagnosis Affect Quality of Life. J Autism Dev Disord. 2022 Aug;52(8):3639-3654. doi: 10.1007/s10803-021-05235-x. Epub 2021 Sep 4. PMID: 34482523; PMCID: PMC9296439. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9296439/
- Malow BA, Veatch OJ, Niu X, Fitzpatrick KA, Hucks D, Maxwell-Horn A, Davis LK. A practical approach to identifying autistic adults within the electronic health record. Autism Res. 2023 Jan;16(1):52-65. doi: 10.1002/aur.2849. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9839634/
- Maddox BB, Crabbe SR, Fishman JM, Beidas RS, Brookman-Frazee L, Miller JS, Nicolaidis C, Mandell DS. Factors Influencing the Use of Cognitive-Behavioral Therapy with Autistic Adults: A Survey of Community Mental Health Clinicians. J Autism Dev Disord. 2019 Nov;49(11):4421-4428. doi: 10.1007/s10803-019-04156-0. PMID: 31385175; Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6814555/
- Kahng S, Butler C, Kronfli FR, Zaki-Scarpa C, Boragi B, Scott J. An individualized approach to teaching adults with autism to successfully navigate job interviews via remote instruction. J Appl Behav Anal. 2023 Apr;56(2):352-364. doi: 10.1002/jaba.977. Epub 2023 Feb 9. PMID: 36759340. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36759340/
- Grandin T. Choosing the Right Job for People with Autism or Asperger’s Syndrome, Indiana Resource Center for Autism, 1999. Available at: https://iidc.indiana.edu/irca/articles/choosing-the-right-job-for-people-with-autism-or-aspergers-syndrome.html
- Shea LL, Wong MY, Song W, Kaplan K, Uppal D, Salzer MS. Autistic-Delivered Peer Support: A Feasibility Study. J Autism Dev Disord. 2024 Feb;54(2):409-422. doi: 10.1007/s10803-022-05816-4. Epub 2022 Nov 12. PMID: 36369602; Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9652131/
- Schweizer T, Endres D, Dziobek I, Tebartz van Elst L. Psychosocial therapeutic approaches for high-functioning autistic adults. Front Psychiatry. 2024 Jan 11;14:1265066. doi: 10.3389/fpsyt.2023.1265066. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10808656/
- Davis KS, Kennedy SA, Dallavecchia A, Skolasky RL, Gordon B. Psychoeducational Interventions for Adults With Level 3 Autism Spectrum Disorder: A 50-Year Systematic Review. Cogn Behav Neurol. 2019 Sep;32(3):139-163. doi: 10.1097/WNN.0000000000000201. PMID: 31517698; PMCID: PMC6749978. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6749978/
- Tagavi, D. M., Stobbe, G. A., & Bearss, K. (2023). An Intervention Program for Families of Adults on the Autism Spectrum: A Case Study. Clinical Case Studies, 23(1), 3-22. https://doi.org/10.1177/15346501231170149. Available at: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/15346501231170149
- Qin L, Wang H, Ning W, Cui M, Wang Q. New advances in the diagnosis and treatment of autism spectrum disorders. Eur J Med Res. 2024 Jun 10;29(1):322. doi: 10.1186/s40001-024-01916-2. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11163702/
- Rezaee M, Effatpanah M, Nasehi MM, Ghamkhar L, Barati N. Assessing the Impact of Neurofeedback on Cognitive Function in Individuals with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review. Iran J Child Neurol. 2025;19(2):27-37. doi: 10.22037/ijcn.v19i2.46578. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC11994135/
- Oberman LM, Rotenberg A, Pascual-Leone A. Use of transcranial magnetic stimulation in autism spectrum disorders. J Autism Dev Disord. 2015 Feb;45(2):524-36. doi: 10.1007/s10803-013-1960-2. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4519010/
- Spring Grove Physical Medicine and Rehabilitation, Can Functional Neurology Help Treat Autism? Available at: https://ruwelladjusted.com/can-functional-neurology-help-treat-autism/
- Marini S, D’Agostino L, Ciamarra C, Gentile A. Deep brain stimulation for autism spectrum disorder. World J Psychiatry. 2023 May 19;13(5):174-181. doi: 10.5498/wjp.v13.i5.174. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10251363/
- Sinha Y, Silove N, Wheeler D, Williams K. Auditory integration training and other sound therapies for autism spectrum disorders. Cochrane Database Syst Rev. 2004;(1):CD003681. doi: 10.1002/14651858.CD003681.pub2. Update in: Cochrane Database Syst Rev. 2011 Dec 07;(12):CD003681. doi: 10.1002/14651858.CD003681.pub3. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14974028/
- Palka M, Mahati B, Navya T, Priyansh A, Sapna Y, Aditya K, Sheetal K, Puneeta A, Effect of immersive virtual reality-based training on cognitive, social, and emotional skills in children and adolescents with autism spectrum disorder: A meta-analysis of randomized controlled trials, Research in Developmental Disabilities, Vol 151, 2024, 104771, ISSN 0891-4222, doi: 10.1016/j.ridd.2024.104771. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891422224001033