Blog
  • Acasă
  • Specialități
  • Echipa
  • Tarife
  • Programări
  • Galerie foto
  • Blog
  • Contact
Telemedicină
No Result
View All Result
  • Acasă
  • Specialități
  • Echipa
  • Tarife
  • Programări
  • Galerie foto
  • Blog
  • Contact
No Result
View All Result
Blog
No Result
View All Result
Home Psihologie

Care sunt terapiile pentru copiii cu autism?

25/07/2025
în Psihologie, Neurologie
Timp de citire:7 minute
A A
0
Share on FacebookShare on Twitter
Cuprins ascunde
1 Care sunt terapiile pentru copiii cu autism?
1.1 Analiză comportamentală aplicată
1.2 Tratamentul de răspuns pivot
1.3 Terapia logopedică
1.4 Terapia ocupațională
1.5 Terapia de grup
1.6 Terapia cognitiv-comportamentală
1.7 Terapia de integrare senzorială
2 Resurse și suport pentru pacienți
3 Terapii complementare în abordarea autismului la copii
4 Concluzii
5 Referințe

Care sunt terapiile pentru copiii cu autism?

Intervențiile terapeutice pentru copiii cu tulburări din spectrul autismului (TSA) sunt esențiale pentru dezvoltarea lor socială, emoțională și funcțională. În funcție de nivelul de severitate, de la dificultăți ușoare la deficiențe profunde de comunicare și adaptare, copiii cu autism au nevoie de planuri personalizate care combină terapii validate științific – precum analiza comportamentală aplicată, logopedia și terapia ocupațională – cu intervenții complementare precum terapia prin muzică, integrarea senzorială sau mindfulness. Scopul este sprijinirea fiecărui copil în dobândirea independenței, gestionarea stimulilor, formarea relațiilor sociale și îmbunătățirea calității vieții, într-o abordare timpurie, multidisciplinară și continuă.

În  general:

  • Copiii cu autism de nivel 1 au dificultăți relativ ușoare și beneficiază de intervenții specifice pentru a-și îmbunătăți abilitățile sociale și flexibilitatea.
  • Copiii cu autism de nivel 2 au deficiențe vizibile în comunicarea verbală și nonverbală precum și dificultăți la schimbări și comportamente restricționate.
  • Copiii cu autism de nivel 3 au deficiențe severe de comunicare, manifestând stări acute de stres atunci când rutinele sunt perturbate [1].

Analiză comportamentală aplicată

Aceasta are rolul de a îmbunătăți comportamentele sociale. De exemplu, învățarea unui copil să se joace, doar când îi vine rândul, oferindu-i recompense pentru rundele reușite, sau vorbitul într-o conversație, doar când îi vine rândul [2].

Tratamentul de răspuns pivot

Acesta are rolul de a încuraja motivația, inițierea contactului social, autoevaluarea aptitudinilor și interacțiunea cu o gamă variată de stimuli, precum abilitatea de a generaliza. De exemplu, lăsarea copilului să ceară o jucărie, învățându-l să spună ”te rog” [3].

Terapia logopedică

Aceasta se concentrează pe îmbunătățirea limbajului pragmatic, precum realizarea unor conversații bazate pe jocul de rol, de exemplu, solicitarea ajutorului de la un profesor, copilul jucând rolul de elev [4]. Terapiile de vorbire și limbaj funcționează și de la distanță, fiind numite servicii de telereabilitare [5].

Terapia ocupațională

Terapia ocupațională se numără printre intervențiile de top pentru copiii cu autism. Aceasta poate îmbunătăți mișcările de finețe și abilitățile zilnice de viață, precum folosirea fermoarului de la jachetă, spălarea dinților, etc [6].

Terapia de grup

Aceasta se adresează copiilor cu deficiențe în abilități de comunicare socială fiind focalizată pe învățarea modului de citire și adaptare la indicii sociale, crearea și menținerea prieteniei, înțelegerea și gestionarea emoțiilor, etc. Exemplu: jocuri de colaborare într-un grup cu mai mulți copii [7].

Terapia cognitiv-comportamentală

Aceasta are rolul de a realiza echilibrarea emoțională în vederea rezolvării problemelor, la copii și adolescenți, folosind diverse metode, precum o diagramă vizuală pentru a identifica emoțiile și răspunsurile adecvate [8].

Terapia de integrare senzorială

Aceasta poate ameliora problemele de procesare senzorială, folosind expunerea în căști cu volum reglabil la anumite zgomote. Este posibil ca terapia să fie eficientă pentru obiectivele de performanță individualizate, dar nu este clar dacă aduce beneficii în plus față de îngrijirea standard [9].

terapiile pentru copiii cu tsa

Resurse și suport pentru pacienți

Dacă copilul dumneavoastră manifestă semne de autism programați-vă acum la o consultație contactând recepția Institutului RoNeuro la numărul de telefon 0374 46 2222, luni și marți între orele 08:00 – 19:00, iar de miercuri până vineri între orele 08:00 – 18:00. 

La momentul programării, puteți opta și pentru consultație neurologică gratuită, decontată prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate. 

Programări online neurologie

Locuiți într-o zonă izolată sau nu vă puteți deplasa la clinică? Institutul RoNeuro oferă și opțiunea de telemedicină.

Terapii complementare în abordarea autismului la copii

Terapiile complementare și gestionarea comorbidităților comune la copiii cu autism au un rol vital în susținerea dezvoltării generale și îmbunătățirea calității vieții. Aceste terapii funcționează cel mai bine alături de intervenții bazate pe dovezi, cum ar fi Analiza Comportamentală Aplicată, logopedia și terapia ocupațională, pentru a aborda o gamă largă de nevoi [10].

Terapiile complementare pot include terapia prin muzică, terapia prin artă, terapia asistată de animale și intervenții bazate pe mindfulness.

Astfel, terapia prin muzică poate îmbunătăți comunicarea și exprimarea emoțională, în timp ce terapia prin artă încurajează creativitatea și reglarea senzorială [11].

Terapia asistată de animale, cum ar fi interacțiunile cu câinii și caii de terapie, ajută adesea la reducerea anxietății și la îmbunătățirea implicării sociale [12].

Practicile de mindfulness, precum yoga sau meditația, ajută la gestionarea stresului și la îmbunătățirea concentrării [13]. În plus, terapia de integrare senzorială abordează dificultățile în procesarea informației senzoriale [14], o problemă des întîlnită în autism.

 

terapii complementare

Concluzii

Terapiile pentru copiii cu autism necesită planuri individualizate și adaptate în funcție de nevoile, provocările și preferințele acestora. Terapiile necesită abordare holistică, multidisciplinară, în vederea ameliorării nevoilor de comunicare, și a experiențelor senzoriale și emoționale.

Intervenția timpurie rămâne esențială pentru copiii mai mici, punând accentul pe abilități fundamentale precum comunicarea, integrarea senzorială și interacțiunea socială. Pentru copiii de vârstă școlară, terapiile se concentrează adesea pe îmbunătățirea abilităților academice și adaptative, construind în același timp relații cu colegii. Adolescenții pot beneficia de programe care abordează formarea profesională, independența și sănătatea mintală.

Având în vedere nivelurile de autism, terapiile de Nivelul 1 ar trebui să acorde prioritate ajustărilor sociale și comportamentale subtile, încurajând independența. Pentru Nivelul 2, sprijinul structurat cu întăriri constante poate ajuta la depășirea provocărilor de comunicare și adaptare. Nivelul 3 necesită un sprijin intensiv, individualizat, care să abordeze nevoi profunde de dezvoltare, asigurând în același timp securitatea emoțională și confortul.

Terapiile pentru copiii cu TSA pot aduce îmbunătățiri semnificative în aria dezvoltării abilităților sociale și a comportamentelor adaptative. Din acest motiv este important ca planul de tratament să înceapă cât mai curând posibil, deoarece promptitudinea intervenției psihoterapeutice poate avea un impact semnificativ asupra rezultatelor pe termen lung.

Referințe

  1. Kaba D, Soykan Aysev A. Evaluation of Autism Spectrum Disorder in Early Childhood According to the DSM-5 Diagnostic Criteria. Turk Psikiyatri Derg. 2020 Summer;31(2):106-112. English, Turkish. doi: 10.5080/u23735. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32594498/
  2. Gitimoghaddam M, Chichkine N, McArthur L, Sangha SS, Symington V. Applied Behavior Analysis in Children and Youth with Autism Spectrum Disorders: A Scoping Review. Perspect Behav Sci. 2022 May 18;45(3):521-557. doi: 10.1007/s40614-022-00338-x. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36249174/
  3. Lei J, Ventola P. Pivotal response treatment for autism spectrum disorder: current perspectives. Neuropsychiatr Dis Treat. 2017 Jun 20;13:1613-1626. doi: 10.2147/NDT.S120710. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC5488784/
  4. Cui M, Ni Q, Wang Q. Review of intervention methods for language and communication disorders in children with autism spectrum disorders. PeerJ. 2023 Aug 9;11:e15735. doi: 10.7717/peerj.15735. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10422951/
  5. Karrim SB, Flack PS, Naidoo U, Beagle S, Pontin A. The experiences of speech-language therapists providing telerehabilitation services to children with autism spectrum disorder. S Afr J Commun Disord. 2022 Aug 31;69(2):e1-e12. doi: 10.4102/sajcd.v69i2.917. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36073081/
  6. Moosa A, Gurayah T, Karim SB, Govender P. Occupational therapy assessment and interventions for young autistic children in South Africa. Afr Health Sci. 2023 Mar;23(1):725-735. doi: 10.4314/ahs.v23i1.77. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37545958/
  7. Bohlander AJ, Orlich F, Varley CK. Social skills training for children with autism. Pediatr Clin North Am. 2012 Feb;59(1):165-74, xii. doi: 10.1016/j.pcl.2011.10.001. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22284800/
  8. Kurz R, Huemer J, Muchitsch E, Feucht M. Cognitive behavioral therapy for children with autism spectrum disorder: A prospective observational study. Eur J Paediatr Neurol. 2018 Sep;22(5):803-806. doi: 10.1016/j.ejpn.2018.05.010. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29887491/
  9. Randell E, Wright M, Milosevic S, Gillespie D, Brookes-Howell L, Busse-Morris M, Hastings R, Maboshe W, Williams-Thomas R, Mills L, Romeo R, Yaziji N, McKigney AM, Ahuja A, Warren G, Glarou E, Delport S, McNamara R. Sensory integration therapy for children with autism and sensory processing difficulties: the SenITA RCT. Health Technol Assess. 2022 Jun;26(29):1-140. doi: 10.3310/TQGE0020. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35766242/
  10. Brondino N, Fusar-Poli L, Rocchetti M, Provenzani U, Barale F, Politi P. Complementary and Alternative Therapies for Autism Spectrum Disorder. Evid Based Complement Alternat Med. 2015;2015:258589. doi: 10.1155/2015/258589. Available at: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4439475/
  11. Martínez-Vérez V, Gil-Ruíz P, Domínguez-Lloria S. Interventions through Art Therapy and Music Therapy in Autism Spectrum Disorder, ADHD, Language Disorders, and Learning Disabilities in Pediatric-Aged Children: A Systematic Review. Children (Basel). 2024 Jun 7;11(6):706. doi: 10.3390/children11060706. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38929285/
  12. London MD, Mackenzie L, Lovarini M, Dickson C, Alvarez-Campos A. Animal Assisted Therapy for Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder: Parent perspectives. J Autism Dev Disord. 2020 Dec;50(12):4492-4503. doi: 10.1007/s10803-020-04512-5. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32333302/
  13. Simione L, Frolli A, Sciattella F, Chiarella SG. Mindfulness-Based Interventions for People with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Literature Review. Brain Sci. 2024 Sep 30;14(10):1001. doi: 10.3390/brainsci14101001. Available at: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39452015/
  14. Randell E, Wright M, Milosevic S, et al. Sensory integration therapy for children with autism and sensory processing difficulties: the SenITA RCT. Southampton (UK): National Institute for Health and Care Research; 2022 Jun. (Health Technology Assessment, No. 26.29.) Chapter 1, Introduction. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK581602/
Share49Tweet31

Articole Recomandate

Cum este influențat creierul de tehnologia digitală
Neurologie

Cum este influențat creierul de tehnologia digitală?

09/12/2025
10

Cum este influențat creierul de tehnologia digitală? Activitatea cerebrală este influențată de tehnologia digitală, cercetările...

de ce uit
Psihologie

De ce uit ce am de făcut?

02/12/2025
10

De ce uit ce am de făcut? Dacă v-ați regăsit vreodată uitându-vă în gol în...

stres anxietate
Psihologie

Cum afectează stresul și anxietatea funcția cognitivă?

21/11/2025
36

De ce stresul preia controlul? Stresul poate prelua controlul deoarece în lumea rapidă și solicitantă...

Autocontrolul

Autocontrolul: de ce cedăm tentațiilor?

04/11/2025
39
memoria de lucru

Memoria de lucru: de ce uităm ce voiam să facem acum un minut?

28/10/2025
107
De ce ne este tot mai greu să ne concentrăm

De ce ne este tot mai greu să ne concentrăm?

20/10/2025
95
Următorul articol
terapiile pentru adulții cu autism

Care sunt terapiile pentru adulții cu autism?

migrenele

Ce sunt migrenele?

fibromialgia

Fibromialgia – legătura dintre creier și durerile cronice

Contact

Institutul RoNeuro | Centrul de Cercetare și Diagnostic al Bolilor Neurologice

  • Str. Mircea Eliade Nr. 37, Cluj Napoca, România
  • E-mail
  • 0374 46 22 22
  • Programare on-line
  • Contul meu
Facebook Linkedin
  • Politica de confidențialitate
  • Politica cookies
  • Politica GDPR
  • Termeni și condiții
  • Regulament voluntari
No Result
View All Result
  • Acasă
  • Specialități
  • Echipa
  • Tarife
  • Programări
  • Galerie foto
  • Blog
  • Contact

Administrează consimțămintele pentru cookie-uri
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
  • Administrează opțiunile
  • Administrează serviciile
  • Administrează vânzătorii {vendor_count}
  • Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
  • {title}
  • {title}
  • {title}
No Result
View All Result
  • Acasă
  • Specialități
  • Echipa
  • Tarife
  • Programări
  • Galerie foto
  • Blog
  • Contact

Phone Icon